Monday 11 April 2016

Cara Pemasangan Modular Jack

Pemasangan Modular Jack

Cara Memasang Modular Jack

Modular Jack adalah ialah satu soket yang digunakan untuk menyambungkan kabel rangkaian kepada dinding (Wall Face Plate Scheme). Daripada modular jack ini, kabel akan disambungkan mengikut warna yang telah ditetapkan. Sambungkan penghujung kabel kepada hub/switch.




                                            FUNGSI MODULAR JACK


Fungsi modular jack adalah sebagai connector female yang dihubungkan dari patch panel ke modular jack dan dari modular jack dihubungkan lagi dengan patch cord untuk disambungkan ke computer, telephone, printer atau wireless router jika diperlukan.

1. Buang penenbat Kabel UTP.










2.Pisahkan kabel itu, kemudian menguraikan masing-masing pasangan.  kemudian luruskan kabelnya.
 


3.Lepaskan tutup pelindung jack nya.
 
 
 4.Setelah tutup telah dilepasmaka akan terlihat  keterangan konfigurasi kabel dekat slot terminasi, iaitu ada pilihan antara "type A" dan "type B" konfigurasipilih 'type' yang anda inginkanpastikan untuk mengingati mana yang anda gunakan supaya Konfigurasinya sama pada kedua hujung kabel jaringan.
 
5.Tempatkan semua 8 jenis warna kabel ke pusat jacksesuai dengan type yang anda pilih. Jika anda memakai Pilihan Type A, maka tempatkan kabel sesuai warnanya, demikian juga dengan type B.
 
6.Gunakan alat "Punchdown kabel" untuk memasukkan warna sesuai dengan type nya. Kemudian tekan pada slot warnanya sampai terdengat bunyi "Krek". Jika belum ada tanda suaranya, maka dipastikan kabel tersebut belum masuk sampai ke dalam slotnya. Usahakan semuanya tersusun rapi dan betul.
 
7.Periksa kualiti TekananPeriksa setiap slot ,kabel mestilah berada dalam keadaan yang betul di dalam slotnyadan konduktor tembaga kabel 'akan terlihat di tepi modular jack tersebut. 
 
8.Masukkan penutup jack itu.
  
9. Masukkan secara tepat modular jack ke dalam faceplate dari belakang, pastikan bahwa klip jack menghadap ke atassehingga ia masuk ke cover depan
  
10. selesai memasang modular jack / faceplate siap untuk dilekatkan ke dinding. 


















Berikut adalah alat2 yang digunakan untuk membuat modular jack;

1) punch down
2) modular jack
3) kabel utp
4) face plate
5) striper
6) gunting

1 comment: